עצלנים אך יצירתיים, בזבזנים אבל מדברים על השקעות, מפונקים אבל מצוינים בעבודת צוות. דור ה-Y משתלב בשוק העבודה והוא תובעני מאי-פעם. הם, שהבינו שהחיים זה לא מה שהבטיחו להם, לא מתמסרים בקלות

אנחנו קוראים על בני דור ה-Y בכל מקום. הכתבות והפרסומים השונים שמופיעים תדיר בתקשורת הישראלית והעולמית מגובים במחקרים של סוציולוגים ופסיכולוגים, בסקרים ובתגובותיהם של המסוקרים עצמם. אומרים עליהם שהם מפונקים ונהנתנים, חסרי אחריות ואגוצנטריים, שהם רודפים אחרי חיי נוחות אבל לא מוכנים לעבוד קשה בשבילם (והם יגידו בתגובה שהעולם שהם חיים בו פשוט לא משחק לפי הכללים).

בשנים האחרונות הם נכנסו לשוק העבודה ונדמה שהם לא מוכנים לקבל את המצב כמו שהוא. עם איזה שוק עבודה הם צריכים להתמודד? מהם הם מחפשים? ומה הם עושים עם הכסף שלהם?

קווים לדמותם
בני דור ה-Y הם אלו שנולדו לבני דור הבייבי-בום (ילידי 1946-1944), ובין שמותיהם הרבים תמצאו גם את בני דור המילניום, דור האינטרנט, iGen ודור הנט (Net). מקורם של האחרונים בעובדה שבני הדור גדלו לתוך עולם שבו הטכנולוגיה שולטת, והיא מקיפה כמעט את כל תחומי חייהם: הם לומדים ומתקשרים באמצעות הרשת, עושים קניות וסידורים דרכה, פותחים עסקים מקוונים ומנהלים חיים שלמים און-ליין.

בני הדור מאופיינים כבעלי אוריינטציה משפחתית גבוהה יותר, והם אף מוכנים לוותר על קידום וקריירה מפוארת לטובת חיים מאוזנים יותר. עם זאת, זה לא אומר שהם אינם הישגיים ואף להיפך: בין תכונותיהם הבולטות תמצאו ביטחון עצמי ושאפתנות. על-פי מחקרים הם אינם חוששים להטיל ספק בסמכות, לחפש אתגרים חדשים ולבקש אחר עבודה משמעותית.

שוק התעסוקה
החיפוש אחר עבודה משמעותית מוביל פעמים רבות גם לעזיבת מקומות עבודה לאחר תקופה קצרה, עובדה שהובילה לטענות על חוסר מסירות והיעדר נאמנות למקום עבודה. אבל מחקרים מצאו דווקא שדור ה-Y אוהב ומסוגל להתנהל היטב בעבודת צוות ובאותה נשימה שמח לעמוד באור הזרקורים וזקוק למשובים וחיזוקים לאורך הדרך.
במקביל לשאיפתם לעיסוק משמעותי, חשוב לזכור שהם גדלו לתוך עולם בו אפשרויות תעסוקה בתעשיות שונות מתייתרות מדי שנה, וככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם עבודות רבות נוספות יתייתרו אף הן. במקביל, הטכנולוגיה והזמינות מייצרות שוק עבודה תובעני. בראיון לגלובס סיפרה חוקרת באגודה האמריקאית לפסיכולוגיה (APAA) שהטכנולוגיה והזמינות יוצרות שוק עבודה תובעני במיוחד, ובני דור ה-YY חוששים שמעסיקיהם יחליפו אותם אם לא יהיו זמינים 24/7.

חלקם של המעסיקים באי היציבות גדול אף יותר משאלת הזמינות התמידית, ולדברי ד״ר תמר אלמוג מדובר בדור שהוא עבד לקורות החיים שלו. היא טוענת כי הם מוכנים לעבוד בשכר נמוך מאוד ואף בהתנדבות לטובת עוד שורה בקורות החיים. שוק העבודה התחרותי מוביל למוטציות שונות כמו התמחות ללא שכר ומשרות מפוצלות ומיוצאות שדורשות פרילנסרים במשכורת מזערית ובשוטף פלוס ששים.

מכל הבא ליד

אלמוג חקרה את דור ה-Y יחד עם פרופסור עוז אלמוג והם טוענים כי מושאי המחקר שלהם יודעים כיצד לערוך סקרי שוק ולנצל את כספם עד תום, אבל לא מביאים את הידע הזה לידי ביטוי. הם גם מקבלים דמי כיס נצחיים מההורים, הוגים קומבינות הישרדות יצירתיות, חוסכים פחות לעתיד, הם חסרי השכלה פיננסית פורמלית ומאמינים שהם "יביאו את המכה".

זאת ועוד, בני ובנות דור הבייבי-בום, שגדלו בתקופה של הזדמנויות רבות בשוק התעסוקה, גידלו את ילדיהם ברווחה כלכלית יחסית ובתרבות של שפע (גם אם מדומה). ילדיהם, לעומתם, אינם מאופקים ולא יודעים כיצד לדחות סיפוקים. הצריכה עבורם היא בילוי ופיצוי.

תפיסת הילד במרכז, שהחלה במוסדות החינוך וגלשה לבתי המשפחות, הובילה את ההורים להקל ככל יכולתם על חיי ילדיהם גם במובן החומרי. ההורים, טוענים ד"ר ופרופ' אלמוג, גדלו בעידן של אושר בנתינה ולכן אין זה מפתיע שילדיהם גדלים על ברכי התפיסה שהאושר מושג באמצעות קבלה.

מדברים על הכסף

אך אם תשאלו דווקא את הילדים להרגלי הבזבוז שלהם ומדוע הם מכלים את מיטב זמנם וכספם (או זה של ההורים) במסעדות ובילויים, הם אולי יסכימו אתכם שהם תקועים מבחינה פיננסית, אך הסיבות לכך מורכבות יותר. המחירים הגבוהים מביאים את בני דור ה-Y להרגיש כמו אוגרים על גלגל ריצה – לא משנה כמה הם יצליחו לחסוך מתוך המשכורת הנמוכה ממילא שלהם, הם לא יצליחו להגיע לסכום שיאפשר להם השקעה כלכלית בנדל"ן או בשוק ההון בעתיד הנראה לעין.

הם מבינים את חשיבות החיסכון, אך בניגוד להוריהם שחסכו לדירה או לטובת השכלה גבוהה, הם אינם חוסכים למטרות ספציפיות. על-פי דיווח בכלכליסט על מחקר שערכה פייסבוק בקרב 70 מיליון איש בני 21-34 בארה״ב, כ-86% מבני דור ה-YY חוסכים באופן אקטיבי. מקרב המשתתפים בסקר רק 17%% ציינו כי מטרת החיסכון היא קניית דירה, 20% שמים כסף בצד למקרה חירום, ו-54% חוסכים כחלק מניסיונם להיות אחראיים.

אבל בני דור ה-Y מדברים הרבה על כסף, שוק ההון וניהול תיקי השקעות. למעשה, 40% מהשיחות בנושאים כלכליים ברשתות החברתיות מנוהלות על-ידם. למרות שהם חוסכים, רובם לא מאמינים שיש להם את הסכום הנדרש כדי להשקיע, אבל הם מתעניינים בהשקעות, משכנתאות, הלוואות ובנקים.

העקרונות המנחים את בני הדור בחיפושם אחר עבודה הוא הגשמה עצמית, והם מחפשים אחריה בשוק עבודה תובעני הנשלט על ידי הטכנולוגיה. בני דור ה-Y, החיים בתקופה כלכלית המשלבת בין אבטלה, חובות, גלובליזציה ועלייה במחירי הדיור חיים בפער בין דורי חסר תקדים, על-פי תחקיר שפורסם לאחרונה בגרדיאן הבריטי.

אולי תאהבו גם

יש לכם מה להוסיף?

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.