כולנו יודעים שתאונות דרכים הן בעיה שהחברה בישראל מתמודדת איתה מאז קום המדינה.
גם אתם וודאי מכירים את הנתון המתאר באופן הברור ביותר את גודל הצרה – יותר אנשים נהרגו בישראל בתאונות דרכים מאשר בכל המלחמות ופיגועי הטרור גם יחד. ביתר פירוט, נכון לסוף שנת 2018 – כ – 35,000 הרוגים בתאונות דרכים לעומת כ – 22,000 חללי מלחמה ועוד כ – 2,300 הרוגי פעולות איבה.

גופים שונים פועלים למנוע תאונות דרכים, ביניהם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), משטרת ישראל ועמותות אזרחיות שונות דוגמת "אור ירוק" ו – "שומרי דרך". רובנו סבורים שהמאמצים נושאים פרי, ושעם השנים חל שיפור; אך חשוב לזכור שהתמונה מורכבת, ותלויה באופן ניתוח הנתונים. בכל מקרה, ברור שאפשר וצריך לעשות עוד – והשאלה היא רק מה ואיך.

יש סוגים שונים של תאונות דרכים – חזיתיות, עצמיות, פגיעה בהולך רגל, בדרכים עירוניות, בין עירוניות ועוד; כאשר כ – 15% מתאונות הדרכים מתרחשות בצמתים. אלו מהווים נקודות תורפה, אשר דורשות התייחסות נפרדת על מנת להשיג שיפור משמעותי בבטחון האישי של כולנו.

אז היכן נמצאים הצמתים המועדים ביותר לפורענות בישראל? הנה:

310 צמתים המוגדרים מסוכנים בישראל
גופים שונים אוספים נתונים אודות תאונות דרכים, ובראשם חברות הביטוח, משטרת ישראל והרלב"ד. לאחר מכן, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מפרסמת סיכומים שנתיים המבוססים על נתונים ממגוון מקורות. בעמותת אור ירוק בדקו את נתוני הלמ"ס וערכו – תחת כותרת של "צמתים מסוכנים" – רשימה של 310 צמתים בהם אירעו שלוש או יותר תאונות דרכים הכוללות נפגעים במהלך שנת 2016. מסתבר שבצמתים אלו, בין השנים 2014 – 2016, נפגעו כ-4,500 בני אדם, ונהרגו 26.

!מי שמשאיר פרטים - מרוויח! מלאו שם ומייל ותהיו הראשונים לשמוע על המבצעים המטורפים שלנו

המעורבים במלחמה בתאונות הדרכים העניקו לצמתים כגון אלה ברשימה הנ"ל את הכינוי "צמתים אדומים". לפניכם כמה נתונים מדאיגים על מובילי טבלת הצמתים האדומים בארץ:

  • בצומת דרך חיל השיריון וקיבוץ גלויות בתל אביב, התרחשו בתקופה המדוברת 40 תאונות דרכים בהן נפגעו 70 בני אדם.
  • באשדוד, במקום בו דרך מנחם בגין פוגשת את שד' אלטלנה, התרחשו 25 תאונות בהן נפגעו 50 בני אדם.
  • באשקלון, בשד' בן גוריון פינת יצחק רבין, התרחשו 21 תאונות בהן נפגעו 49 בני אדם.
  • בירושלים, בצומת יגאל ידין וגולדה מאיר, נפגעו 46 בני אדם.
  • בצומת בית חנניה פינת חזמה נפגעו 45 בני אדם.
  • בבאר שבע, נפגעו 44 בני אדם בצומת מסוכן בין רחוב גרשפלד לשד' רוטשילד.
  • בצומת דרך נמיר ושד' רוקח בתל אביב נפגעו 43 בני אדם במספר תאונות דרכים מסוגים שונים.

אלפי נפגעים – ועדיין, המצב בצמתים אינו משתפר
על מנת שהמאבק בתאונות הדרכים ישא פרי, יש צורך לקבל החלטה כיצד להשקיע בכך משאבים ולבדוק מידת השפעתן של פעולות שכן בוצעו עד כה.
כאשר בודקים את הנתונים מן העשור האחרון, מגלים שחלה ירידה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות שהתרחשו בדרכים עירוניות ובין עירוניות – אך לא כך בצמתים.
ברחובות העיר הייתה מגמת ירידה עקבית מ- 126 תאונות בשנת 2008 ל-26 בשנת 2016. גם המצב בכבישים מהירים השתפר – עם ירידה מ-184 הרוגים בשנת 2013 ל-92 הרוגים בשנת 2016, ואז עליה עד ל- 150 הרוגים בשנת 2018.
בצמתים, לעומת זאת, בשנת 2010 נהרגו ארבעה בני אדם במפגשי דרכים בתוך העיר – כאשר בשנת 2016 נהרגו שבעה. בצמתים של דרכים בין עירוניות נהרגו 22 בני אדם בשנת 2008, ו- 26 בשנת 2016.

דרוש מאמץ משותף
מסתבר שלמרות שניתן לדעת בדיוק אילו צמתים מסוכנים קיימים בארץ, לא ננקטים הצעדים שבכוחם להפוך אותם לבטוחים יותר. אפשר להפנות אצבע מאשימה לרשויות; אך כדאי לזכור כי כולנו באותו צד של המאבק בתאונות הדרכים. מהבחינה הזו, מערכות הבטיחות למניעת תאונות דרכים הן הפיתרון האולטימטיבי למאבק הזה למאבק לחיים – הטכנולוגיה המשמשת במערכות אלו משתכללת באופן פרוגרסיבי, כאשר כיום יש מערכות מתקדמות שבכוחן לסייע במניעת תאונות מורכבות, גם בצמתים כמו שהוזכרו פה. בעקבות זאת, בעידן הנוכחי בו אנו חיים, שיפור משמעותי במצב ניתן להשיג אם לצד שדרוג התשתיות ואימוץ תרבות נהיגה מתחשבת יותקנו גם מערכות בטיחות למניעת תאונות דרכים גם ברכבים משומשים – ויהפכו למצרך בסיסי בכל רכב, מצרך בסיסי המציל חיים.

אחת המערכות המתקדמות ביותר למניעת תאונות היא מערכת אמריקנית מתוצרת SDS (Safe Drive Systems), המשווקת בישראל על ידי חברת AWACS. בעוד מערכות אחרות סורקות את האזור סביב הרכב באמצעות מצלמה בלבד, המערכת המתקדמת של AWACS משלבת טכנולוגיית רדאר ומצלמה – ולכן היא מזהה סכנות טוב יותר, וממרחק רב יותר (כ-140 מטרים).
בכוחה של מערכת חכמה כזו לשפר את המצב גם בצמתים מסוכנים, בזכות התרעה מוקדמת המותירה לנהג כ-5 שניות לפעול למניעת פגיעה בהולך רגל, רוכב אופנוע, רוכב אופניים, רכב שבלם בפתאומיות או עומד להתפרץ לצומת, ועוד. חשוב לדעת שהרשויות עושות כל שביכולתן כדי לעודד נהגים להתקין ברכבם מערכות חכמות למניעת תאונות; כאשר בזכות מענקים והנחות שונות בהתאם למטרה הזו, יוצא שעלות התקנת מערכת כזו היא אפסית. כל שנותר הוא שגם ציבור הנהגים יעשה את חלקו במאמץ המשותף שהרי לכולנו ברור שהתקנת מערכת עזר למניעת תאונות תצמצם גם את מספר תאונות הדרכים המתרחשות בצמתים.

רוצים הנחה של 1,500 ש"ח בטסט? השאירו פרטים ונבדוק את זכאותכם

 

אולי תאהבו גם

לרוכשים עכשיו מצלמת דרך במתנה
בשווי של 350 ש"ח!